O čem že to společné nakupování je?

27.02.2018

 

Nakupujeme všichni. Někdo to řeší méně, někdo více. Jsem od přírody přemýšlivá a od výchovy šetřivá osoba, co věří ve zdravé jídlo a ráda vaří. Taky u nás doma všichni hodně jí, a tak nad nákupy přemýšlím a řeším je skoro pořád. Moje nákupní cesta se neustále vyvíjí podle našich potřeb a postupných změn v jídelníčku.

 

Často se setkávám s tím, že nakupuju podstatnou část surovin jinak než většina v mém okolí. Jsem ale s tím svým nakupování tak srostlá, že mi přijde úplně běžné. Stále mě udivuje, že to tak není, že takhle lidi obvykle nenakupují. Vlastně mi ani dlouho nepřišlo, že bych dělala něco výjimečného.

 

Až jsem se před dvěma lety dočetla v mém oblíbeném Pravém domácím časopise, že tomu, co leta provozuju, se říká komunitní nakupování. Přiznám se, že mi to udělalo radost. Znělo to tak sofistikovaně a trendy. My komunitně nakupujeme. Přišlo mi, že je to fakt NĚCO.

 

A jelikož tomu hodně věřím, chci se s vámi se o to jiné nakupování podělit. Chci vám to svoje něco představit a věřím, že vás tenhle alternativní způsob nakupování nadchne a budete tak chtít nakupovat taky.

 

 

 

Jak to tedy funguje? 

 

Nakupujeme společně různé věci: chlebovou mouku, sušené ovoce ale třeba i kapra na Vánoce nebo suroviny na výrobu domácí kosmetiky. Z role organizátorky vám na příkladu pohanky popíšu, jak takový společný nákup vypadá. Předem hlásím, že ostatní členové mé nákupní skupinky to mají samozřejmě o mnoho snazší...

 

Objednávka 

 

Kamarádka se mi ozve, že její zásoby pohanky se už tenčí a kdy že budeme zase objednávat. Obešlu emailem naší nákupní skupinu a zjistím, kdo se chce k objednávce přidat a kolik potřebuje. Sama svůj nákup odhadnu dle předchozích anebo spotřeby pohanky za poslední dobu.

 

Spočítám celkovou objednávku. Dle předchozích nákupů pohanky už vím, kde ji nejlépe koupit. Zajímá mě pohanka pěstovaná u nás a mechanicky loupaná, ta má zachováno maximum živin.

 

Ve vybraném obchodě pohanku objednám. Z pohledu dodavatele to vypadá jako jedna objednávka, komunikuje s jednou osobu - organizátorem, dostane jednu platbu.

 

 

 

Dodávka

 

Domů mi v papírovém pytli dorazí velké množství objednané pohanky za lepší cenu, protože jsem objednávala hodně. Pohanku pro jednotlivé účastníky předem rozdělím do papírových pytlíků či sklenic, které doma mám, či si kamarádi při vyzvednutí donesou vlastní nádoby a navážíme na místě.

 

 

Vyzvednutí a platba

 

Dám zúčastněným vědět, že dodávka pohanky už dorazila a že si ji tedy mohou vyzvednout. Připojím informaci o ceně za jejich část. Pak se s jednotlivými kamarády domlouvám na vyzvednutí jejich dílů ze společného nákupu. Vyzvedávají si ji u nás doma nebo se potkáme třeba v kavárně. Někdy si předáme pohanku i při společné akci. Když jsem chodila do práce, bylo skvělé předávací místo tam.

 

 

Co z toho mám? Teda, kromě té pohanky...

 

  • Nakoupím pohanku takové kvality, jakou chci.

  • Mám jí doma tolik, kolik potřebuju a kdy potřebuju.

  • Ušetřím peníze – díky velké objednávce a rozpočítání dopravného platím mnohem méně.

  • Pohanku už vůbec nenakupuju v kamenných obchodech. Stojím méně front u pokladen.

  • Dostanu se k pohankovým výrobkům, které běžně v nabídce nejsou.

  • Šetřím čas – nakupuju pohanku jen několikrát do roka a už neřeším, kde ji nakoupit.

  • Dobrý pocit, že podporuju českého výrobce a nakupuju přímo.

  • Minimalizuju obaly – objednávka dojde ve velkém papírovém pytli, použiju obaly, co mám doma.

  • Jsem častěji v kontaktu se svými kamarády.
     

 

Co z toho mají ostatní ?

 

Krom výše zmíněných výhod ještě ušetří o hodně více času než já jako organizátorka. Jen si rozmyslí objednávku, zaplatí a vyzvednou si svou část. Malou či velkou, jak potřebují. Ale co, příště zase objedná někdo jiný a já se přidám..

 

Komu se tedy hodí společné nakupování?

 

Lidem, ...

  • kterým záleží na kvalitě surovin a kde nakupují.

  • rádi či hodně vaří a pečou či mají velkou spotřebu (třeba rodiny s dětmi).

  • kteří chtějí snížit čas strávený v supermarketech.

  • kteří chtějí nakupovat kvalitní potraviny za dobrou cenu.

  • co mají daleko do obchodu.

  • kterým není lhostejná přesycenost plasty a snaží se minimalizovat obaly.

  • kteří chtějí nakupovat co nejblíže ke zdroji, podporovat české producenty či pěstitele, přeskakovat články obchodního řetězce.

  • kteří se i v rámci nakupování chtějí setkávat se svými přáteli.

  • kteří chtějí ve svém okolí poznávat lidi nové.

  • kteří chtějí sdílet podobný pohled na svět.

 

 

Pro koho společné nakupování není?

 

  • Kdo chce na společném nakupování vydělat.

  • Pro ty, co jim na nakupování vůbec nezáleží, nechtějí nad ním přemýšlet.

  • Nejsou ochotni své nákupy plánovat.

  • Netrápí je otázka plastů a přemíry odpadů.

  • Nezáleží jim na kvalitě jídla a surovin.

  • Nevadí jim nakupovat jen to, co mají běžně v supermarketech.

 

Jak nakupujete suroviny vy? Už jste něco zkoušeli nakupovat společně? 

 

Pokud chcete vědět o výhodách společného nakupování více, stáhněte si zdarma můj ebook Nakupujeme společně: Objevte 6 výhod komunitního nakupování.

Sdílejte na Facebooku
Please reload

Máma dvou divoženek. Sběračka darů
přírody. Nadšená kuchařka experimentátorka, která věří ve zdravé jídlo. S radostí se dělí o zkušenosti, jak při společném nakupování ušetřit čas i peníze a omezit plastové obaly.

A také, co z těchto surovin a darů přírody připravit. 

 

Autorka ebooku Nakupujeme společně: Objevte 6 výhod komunitního nakupování.

Více o mně se dozvíte tady.

Denisa Šimlová

Máma dvou divoženek. Sběračka darů přírody. Nadšená kuchařka experimentátorka, která věří ve zdravé jídlo. S radostí se dělí o zkušenosti, jak při společném nakupování ušetřit čas i peníze
a omezit plastové obaly. A také, 
co z těchto surovin a darů přírody 
připravit.  

Více o mně se dozvíte tady.

Denisa 
 Stáhněte si ZDARMA 
Nova titulka_final_mini.png
Nejnovější příspěvky
Please reload

Rubriky
Please reload

Potkáme se na Facebooku
Instagram
Please reload